Terapia logopedyczna i zajęcia korygujące wady wymowy

Celem terapii logopedycznej i zajęć korygujących wady wymowy w ramach zajęć rewalidacyjnych jest usprawnianie procesu komunikacji ucznia w stopniu umożliwiającym mu samodzielne radzenie sobie w życiu oraz doprowadzenie do sytuacji, by jego wypowiedzi były zrozumiałe dla otoczenia.

W naszej szkole oddziaływania terapeutyczne przebiegają w zależności od rodzaju trudności w zakresie mowy i obejmują jeden z aspektów:

  1. Usprawnianie procesu komunikowania się, tak aby uczeń na miarę swoich możliwości mógł sprawnie radzić sobie w życiu. Rozwijanie zdolności do jasnego wyrażania swoich myśli oraz aktywnego słuchania.
  2. Usprawnianie procesu komunikacji w stopniu umożliwiającym mu samodzielne radzenie sobie w życiu, a nie wypracowanie bezbłędnej mowy (chyba, że wada utrudnia komunikowanie się z otoczeniem).
  3. Umożliwienie uczniom kontaktu poprzez komunikację werbalną i niewerbalną (łagodzenie lub wygaszanie nieprawidłowego realizowania dźwięków wymowy, wzmocnione wprowadzaniem alternatywnych i wspomagających metod komunikacji np. język migowy, gesty i symbole AAC).

Na zajęcia uczęszczają uczniowie w oparciu o wytyczne zawarte w orzeczeniu z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, na podstawie badania logopedycznego oraz na prośbę rodziców i wychowawcy. Terapia prowadzona jest indywidualnie lub w grupach do pięciu osób.

Zajęcia prowadzone są w sposób ciągły raz w tygodniu: terapia logopedyczna- 45 minut+ 15 minut na ćwiczenia ogólne, zaś zajęcia korygujące wady wymowy- 60 minut.

Do głównych celów terapii logopedycznej zalicza się:

  1. Zaburzenia artykulacji– praca skierowania jest na wygaszanie przyczyny wady wymowy.
  2. Ubogi zasób słów i wynikające z tego trudności z werbalizowaniem własnych myśli– praca polega na wykształceniu umiejętności opowiadania.
  3. Trudności w budowaniu zdań poprawnych pod względem gramatycznym– ćwiczenia nad rozwojem języka.
  4. Ćwiczenia w rozwijaniu rozumienia mowy i budowania mowy– praca polega na zachęcaniu i prowokowaniu do odpowiadania i zadawania pytań, rozumienia komunikatów oraz praktycznego używania języka w kontekście sytuacyjnym.
  5. Pogłębienie fazy wydechowej i wydłużenie fazy wydechowej– praca nad zsynchronizowaniem fazy wydechowej z treścią wypowiedzi.
  6. Wsparcie osób z niepełnosprawnościami- dostosowanie terapii do indywidualnych potrzeb, co pozwala na poprawę jakości życia.
  7. Zwiększenie pewności siebie i redukcja lęku- pomoc w budowaniu pewności siebie związana z mówieniem, co sprzyja lepszemu funkcjonowaniu w społeczeństwie.

Terapia logopedyczna to forma wsparcia, która jest dostosowana do indywidualnych potrzeb ucznia, a jej skuteczność zależy od systematyczności pracy oraz współpracy z terapeutą.